Monday, December 17, 2012

Mengenali kesebelasan utama Thailand




Walaupun menekankan bahawa dia mempunyai skuad yang kuat 22 pemain, jurulatih Thailand  Winfried Schafer telah mula memilih kesebelasan terbaik dalam tiga daripada lima perlawanan mereka setakat ini di Piala Suzuki AFF.

Kecederaan tunggak di bahagian tengah  Datsakorn Thonglao memaksa Schafer untuk membuat satu perubahan dan rombakkan untuk permainan pada peringkat kumpulan bertemu Myanmar yang dianggap penting dengan membawa Sumanya Purisay,akan tetapi juara tiga kali kembali pada kekuatan sepenuhnya di separuh akhir  apabila bertemu juara bertahan Malaysia.

Menjelang perlawanan Piala Suzuki AFF dengan Singapura, www.affsuzukicup.com membariskan bayangan kesebelasan utama yang bakal diturunkan nanti.


Thamsatchanan kawin,
kedudukan - penjaga gol,
kelab - Muangthong United,
umur 22,
nama samaran - Tong

Kawin, pelapis penjaga gol kebangsaan Thai selepas Sinthaweechai Hathairattanakool, walaupun dilindungi oleh 4 defender yang mantap,dia  telah menunjukkan bahawa dia berada pada  kelasnya yang tersendiri apabila berdepan dengan situasi satu lawan satu. Tindakkan refleks menyelamatkan tandukkan penyerang Malaysia, Safee Sali dalam minit akhir separuh akhir pertama memastikan Thailand kembali ke Bangkok dengan seri 1-1.


Buntao Piyaphon, 
Bed kanan,
Muangthong United, 
25, 
Dai,
Overlapping beliau dibahagian kanan telah banyak menimbukan masalah untuk pertahanan lawan walaupun hantaran lintangnya dilihat  sering tersasar. Akan tetapi, hantaran lintangnya semasa perlawanan separuh akhir pertama menentang Malaysia cukup cantik dan telah dapat disempurnakan oleh Teerasil Dangda untuk gol penyamaan 1-1.



Panupong Wongsa, 
Bed Tengah, 
Muangthong United, 
29, 
Mai 
Merupakan teraju utama di bahagian pertahanan, kapten Thailand  ini telah membuktikan bahawa dia adalah pemimpin azimat di atas padang dengan arahan yang  kerap kepada rakan sepasukan. Beliau telah bermain untuk 383 minit,  90 minit penuh dalam empat perlawanan dan termasuk sebagai pengganti semasa  menentang Vietnam.




Chonlatit Jantakam, 
Bed Tengah,
Chonburi, 
27, 
Chon,
Pertahanan yang tampak begitu serius apabila berada di padang.Berganding baik dengan Panupong untuk membentuk perisai mantap di depan Kawin. Secara jujurnya, sumbangannya amat besar di dalam pasukan.



Theerathon Bunmathan, 
Bed Kiri, 
Buriram Syarikat, 
22, 
Aum,
Theerathon Pemain yang telah dianugerahkan bakat yang besar ini adalah antara pemain yang diletakkan di dalam senarai yang perlu diperhatikan semasa berada di dalam padang. Beliau kerap melibatkan diri didalam serangan melalui hantaran-hantaran yang merbahaya dan sentiasa menjadi pilihan utama untuk mengambil sepakan dalam situasi bola mati.Diletakkan di bahagian tengah semasa menentang Malaysia dalam perlawanan separuh akhir kedua dan menyumbat gol kedua Thailand separuh akhir kedua menentang Malaysia.


Adul Lahso,
Defensive Midfielder,
Chonburi, 26,
Dul,
Berada di posisi pemain pertahan,Dul nampak gah dan selesa bermain di posisinya membuatkan penguasaan mutlak dibahagian tengah adalah milik mereka.Kerap merampas bola dari pasukan lawan.





Datsakorn Thonglao, 
Pemain tengah, 
Muangthong United, 
28, 
Ko,
Secara ringkasnya, pemain yang berbakat dan paling berpengaruh ini telah membawa pasukannya fokus kepada apa yang telah dirancangkan oleh jurulatih. Tidak beraksi semasa menentang Myanmar dan Vietnam ,prestasinya diukur semasa pertempuran separuh akhir dengan Malaysia. Jurulatih Winfried Schafer
meletakkanya sebagai center foward semasa menetang Malaysia dan mungkin akan di posisi yang sama di Final nanti.



Phichitphong Choeichiu,
Pemain tengah, 
Muangthong United, 
30, 
Pae,
Sama seperti Datsakorn, Phichitphong telah bersama pasukan selama 10 tahun, Beliau mempunyai pemahaman dan keserasian yang baik dengan rakan sepasukan kelabnya , mempunyai instinct untuk membuat hantaran yang menarik. Pada perlawanan separuh akhir pertama bertemu Malaysia, beliau telah digantikan oleh Apipoo Suntornpanavej pada separuh masa dan kembali di Bangkok.  Munkin akan berada di bangku simpanan semasa di pusingan akhir nanti.




Pornsai Jakkapan,
pemain tengah sebelah kanan, 
Muangthong United,
 25, 
Ball
Jakkapan,rambut perangnya sangat dikenali setaraf dengan bakat beliau . Beliau telah membuktikan kemampuannya sebelah kanan dengan hantaran cantik  dan kemahiran menggelecek.



Anucha Kitpongsri, 
pemain tengah sebelah kiri, 
Chonburi, 29,
Boy,
Beliau mengumumkan bahawa kemunculan beliau di Piala Suzuki AFF dengan matlamat yang besar dalam kemenangan pembukaan Thailand 2-1 ke atas Filipina, kemenangan yang telah mencerminkan kekuatan pasukan mereka untuk kempen kali ini. Boleh beraksi sebagai pemain tengah menyerang atau pertahanan, Anucha sering bertukar kedudukan dengan Theerathon dalam perlawanan separuh akhir kedua menentang Malaysia dan selalu melakukan hantaran satu dua serta larian yang pantas untuk mengucar-kacirkan pertahanan lawan.



Teerasil Dangda,
penyerang,
 Muangthong United,
24, Mui
Peganti kepada penyera yang amat bebisa pada satu ketika dulu, Piyapong Pue-on . Dia datang tersenarai untuk skuad Suzuki AFF selepas  menjaringkan 24 gol untuk 2012 Thai Premier League mewakili Muangthong United . Beliau menjaringkan hatrik dalam kemenangan 4-0 ke atas Myanmar, menjaringkan gol penyamaan ketika seri 1-1 dengan Malaysia dalam perlawanan separuh akhir pertama dengan tandukan cantik dan tenang .Terus menunjukkan ketajaman penyudahnya apabila  membantu kemenangan Thailand 2-0 ke atas juara bertahan Malaysia. Berada di kedudukan teratas selaku penjaring terbanyak AFF SUZUKI 2012 setakat ini dengan 5 gol mengatasi musuh mereka di Final nanti Shahril Ishak (Singapura)

No comments: