Wednesday, March 28, 2012

Permintaan Gaji Graduan lepasan Ijazah Tidak Wajar




"Graduan baru kini mempunyai gaji tidak realistik" mengikut kepada survey terbaru yang dijalankan oleh JobStreet.com pada bulan Oktober 2011.Daripada 571 pengamal sumber manusia yang mengambil bahagian dalam kajian itu, 64% merasakan bahawa sebab utama mengapa graduan baru ditolak selepas sesi temuduga adalah kerana calon telah meminta gaji atau faedah yang tidak realistik.
Kedua dan ketiga sebab dalam menolak graduan baru adalah "watak yang buruk, sikap dan personaliti pencari kerja" (60%) diikuti oleh "kekurangan dalam berbahasa Inggeris" (56%).
52% juga merasakan bahawa graduan baru tidak mempunyai kemahiran komunikasi yang baik. Satu lagi 38% berkata bahawa graduan cenderung untuk terlalu memilih pekerjaan atau syarikat yang mereka ingin bekerja.


Kata-kata nasihat kepada graduan-graduan yang baru menamatkan pengajian oleh Chook Yuh Yng, Pengurus Negara JobStreet.com, "Jangan segera menolak tawaran kerana gaji yang ditawarkan adalah di bawah jangkaan anda. Lihatlah pertumbuhan kerjaya jangka panjang. Ia adalah yang terbaik yang anda mendapat pengalaman yang berkaitan terlebih dahulu. Pakej imbuhan yang baik akan mengikuti apabila anda telah membina profil yang baik untuk diri sendiri dan cemerlang dalam bidang anda.
Chook menambah, "Berhati-hati trend pasaran semasa. Gaji maklumat laporan boleh mudah diperolehi dari laman web seperti JobStreet.com. Ingat bahawa anda juga boleh bertanding melawan calon dengan beberapa tahun pengalaman bekerja yang lebih biasa dengan sistem dan dilengkapi dengan permintaan pasaran dan trend ".
Hasil kajian itu juga menunjukkan bahawa 86% daripada majikan tidak mendiskriminasi graduan dari jenis tertentu universiti, mereka tidak keberatan mengambil graduan baru dari universiti awam tempatan, universiti swasta tempatan atau universiti asing.
Mengenai persoalan tentang tahap kualiti di kalangan graduan kita hari ini, 66% daripada responden diberi nilai mereka sebagai 'purata' dan 23% diberi nilai mereka sebagai 'miskin'.
Seramai 571 kakitangan sumber manusia mengambil bahagian dalam kaji selidik yang dijalankan oleh JobStreet.com pada bulan Oktober 2011.

Sumber: JobStreet.com -

No comments: